Την Παρασκευή 13/11 συνεδριάζει το δημοτικό συμβούλιο Θίσβης. Στα προς συζήτηση θέματα περιλαμβάνεται η γνωμοδότηση στη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων της εγκατάστασης αιολικού πάρκου στον Αρβανικό. Θυμίζουμε ότι στο νομαρχιακό συμβούλιο στις 21/10 αναβλήθηκε η συζήτηση και η απόφαση στο συγκεκριμένο θέμα, ακριβώς επειδή δεν είχε συνεδριάσει το δημοτικό συμβούλιο Θίσβης. Αρχικά είχε δοθεί η πληροφορία ότι υπήρχε αρνητική γνωμοδότηση του δήμου Θίσβης (την είχαμε αναρτήσει), κάτι που αποδείχθηκε ότι δεν ήταν ακριβές. Ο δήμαρχος Θίσβης, στη συνεδρίαση του νομαρχιακού συμβουλίου, είχε εκφράσει την αντίθεσή του στη συγκεκριμένη εγκατάσταση. Αναμένουμε να δούμε αν θα κρατήσει το λόγο του και στη συνεδρίαση της 13/11. Σημειώνουμε ακόμη ότι για την ίδια εγκατάσταση υπάρχει θετική γνωμοδότηση του δήμου Κορώνειας (στην περιβόητη, πλέον, “συνεδρίασή” του). Το θέμα αναμένεται να επανέλθει στο νομαρχιακό συμβούλιο στην επόμενη συνεδρίασή του, προς το τέλος Νοεμβρίου (δεν έχει ανακοινωθεί, προς το παρόν, η ακριβής ημερομηνία.
Σοβαρά ερωτηματικά δημιουργεί το γεγονός ότι, στην ίδια συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Θίσβης, επανέρχεται για συζήτηση το θέμα δύο αιολικών εγκαταστάσεων στο δήμο Θίσβης (Μελίσσι και Λαιμός), για τις οποίες έχει δοθεί στο παρελθόν αρνητική γνωμοδότηση. Ο τίτλος του θέματος “αίτηση θεραπείας απόφασης” δημιουργεί τη βάσιμη υπόνοια ότι επιχειρείται η ανατροπή των αρχικών αποφάσεων. Οι επιτροπές πολιτών του δήμου Θίσβης θα δώσουν το δικό τους παρόν στη συνεδρίαση.
Ποιός λέει αλήθεια και ποιος ψέματα;
Στο μεταξύ, εξέλιξη υπήρξε στο θέμα της νομιμότητας της διαδικασίας αξιολόγησης της ΜΠΕ της επέκτασης των αιολικών εγκαταστάσεων στην Αγία Άννα (συζητήθηκε στο προηγούμενο νομαρχιακό συμβούλιο) καθώς οι επιτροπές πολιτών είχαν φέρει στη επιφάνεια το ζήτημα της μη πληρότητας του σχετικού φακέλου, γεγονός που δημιουργεί πρόβλημα εγκυρότητας της σχετικής διαδικασίας.
Οι επιτροπές πολιτών Αγίας Άννας και Κορώνειας είχαν ζητήσει εξηγήσεις από το νομαρχιακό συμβούλιο και από την αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ (ΕΥΠΕ), ενώ σχετικό ερώτημα στην ΕΥΠΕ/ΥΠΕΧΩΔΕ είχε απευθύνει και το νομαρχιακό συμβούλιο.
Η ΕΥΠΕ/ΥΠΕΧΩΔΕ έστειλε απάντηση, με ημερομηνία 20/10/2009 (την παραμονή της συνεδρίασης του νομαρχιακού συμβουλίου) στις επιτροπές πολιτών, η οποία παραλήφθηκε με σημαντική καθυστέρηση, κατόπιν εορτής. Με την ίδια ημερομηνία δόθηκε απάντηση και στο νομαρχιακό συμβούλιο, στο οποίο στάλθηκε με fax την ημέρα της συνεδρίασής του (21/10), διαβάστηκε απνευστί από τον πρόεδρό του, ενώ δεν σχολιάστηκε ένα ιδιαίτερα κρίσμο σημείο. Πιο συγκεκριμένα:
Η ΕΥΠΕ/ΥΠΕΧΩΔΕ αποφεύγει να τοποθετηθεί ρητά για το αν το τεύχος συμμόρφωσης με το ειδικό χωροταξικό για τις ΑΠΕ αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της ΜΠΕ (παρόλο που σε συνάντηση με εκπρόσωπο της επιτροπής πολιτών είχε δώσει θετική απάντηση), παραβλέποντας το άρθρο 27 παρ.4 του ειδικού χωροταξικού, που αναφέρει: “Άδειες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ που έχουν εκδοθεί μέχρι τη δημοσίευση της παρούσας επανελέγχονται, ως προς τη συμβατότητά τους με τις διατάξεις του παρόντος Ειδικού Πλαισίου, στο στάδιο έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων”.
Ισχυρίζεται, ψευδώς, ότι η συμμόρφωση της ΜΠΕ προς το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ ελέγχεται με βάση υπουργική απόφαση του 2003. Είναι γνωστό, όμως, ότι το ειδικό χωροταξικό εγκρίθηκε το Δεκέμβριο του 2008(!).
Ισχυρίζεται, επίσης, ότι ο φάκελος της ΜΠΕ στάλθηκε πλήρης στο νομαρχιακό συμβούλιο για δημοσιοποίηση. Οι υπηρεσίες, όμως, του νομαρχιακού συμβουλίου διαβεβαίωσαν πολλές φορές τις επιτροπές των πολιτών ότι το συγκεκριμένο τεύχος δεν υπήρχε στο φάκελο που τους στάλθηκε από την ΕΥΠΕ. Αν η ΕΥΠΕ θεωρεί ότι η ΜΠΕ συμπεριλαμβάνει το τεύχος συμμόρφωσης (όπως έμμεσα αναγνωρίζεται), προφανώς, κάποια από τις δύο πλευρές δεν λέει την αλήθεια. Ο ισχυρισμός της ΕΥΠΕ μπορεί να ελεγχθεί μόνο από το νομαρχιακό συμβούλιο, το οποίο καλείται να δώσει τις απαραίτητες εξηγήσεις. Αν αυτά που έλεγε στις επιτροπές πολιτών ήταν αλήθεια, έχει υποχρέωση να απαιτήσει την ανασκευή των ισχυρισμών της ΕΥΠΕ και να ζητήσει την επανάληψη της διαδικασίας δημοσιοποίησης και αξιολόγησης της ΜΠΕ, όπως από την αρχή έχουν ζητήσει οι επιτροπές πολιτών.
Ισχυρίζεται, ψευδώς, ότι η συμμόρφωση της ΜΠΕ προς το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ ελέγχεται με βάση υπουργική απόφαση του 2003. Είναι γνωστό, όμως, ότι το ειδικό χωροταξικό εγκρίθηκε το Δεκέμβριο του 2008(!).
Ισχυρίζεται, επίσης, ότι ο φάκελος της ΜΠΕ στάλθηκε πλήρης στο νομαρχιακό συμβούλιο για δημοσιοποίηση. Οι υπηρεσίες, όμως, του νομαρχιακού συμβουλίου διαβεβαίωσαν πολλές φορές τις επιτροπές των πολιτών ότι το συγκεκριμένο τεύχος δεν υπήρχε στο φάκελο που τους στάλθηκε από την ΕΥΠΕ. Αν η ΕΥΠΕ θεωρεί ότι η ΜΠΕ συμπεριλαμβάνει το τεύχος συμμόρφωσης (όπως έμμεσα αναγνωρίζεται), προφανώς, κάποια από τις δύο πλευρές δεν λέει την αλήθεια. Ο ισχυρισμός της ΕΥΠΕ μπορεί να ελεγχθεί μόνο από το νομαρχιακό συμβούλιο, το οποίο καλείται να δώσει τις απαραίτητες εξηγήσεις. Αν αυτά που έλεγε στις επιτροπές πολιτών ήταν αλήθεια, έχει υποχρέωση να απαιτήσει την ανασκευή των ισχυρισμών της ΕΥΠΕ και να ζητήσει την επανάληψη της διαδικασίας δημοσιοποίησης και αξιολόγησης της ΜΠΕ, όπως από την αρχή έχουν ζητήσει οι επιτροπές πολιτών.
Το θέμα δεν είναι γενικά, ούτε μόνο, ηθικής τάξης. Έχει ουσιαστική σημασία για την υπεύθυνη κρίση της συγκεκριμένης ΜΠΕ, αφού τεκμηριώνεται η ασυμβατότητά της με το ειδικό χωροταξικό για τις ΑΠΕ. Αλλά και για έναν ακόμη λόγο: η διαδικασία αυτή είναι μια από τις ελάχιστες δυνατότητες που έχουν οι τοπικές κοινωνίες για να πληροφορηθούν και να εκφράσουν την άποψή τους για τις σοβαρές παρεμβάσεις που συντελούνται στην περιοχή του Ελικώνα. Η προχειρότητα και η ανευθυνότητα με την οποία τη διαχειρίζονται και οι υπηρεσίες περιβάλλοντος, αλλά και οι φορείς της αυτοδιοίκησης (νομαρχιακής και τοπικής) τείνουν να την εκφυλίσουν. Για το λόγο αυτό οι πολίτες του δήμου Κορώνειας δεν θα σταματήσουν να επανέρχονται στο ζήτημα, μέχρι να δοθούν οι απαραίτητες εξηγήσεις, να αναληφθούν οι ευθύνες της σοβαρής παράλειψης και να αποκατασταθεί η νομιμότητα της διαδικασίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου